Serwis informacyjny NSZZ Solidarność ENEA Gorzów Wlkp. - Sobota, 24 Luty 2024r.
Drukuj

Coraz większa ilość przyłączanych przez Eneę Operator linii kablowych na poziomie niskiego napięcia (nn) powoduje konieczność doposażenia Rejonów Dystrybucji w urządzenia umożliwiające ich efektywną eksploatację. Odpowiedzią na tę potrzebę jest przeprowadzony przez Rejon Dystrybucji Szczecin, Biuro Majątku Sieciowego oraz Biuro Inicjatyw Innowacyjnych pilotaż pt. „System do lokalizacji awarii, trasowania oraz identyfikacji kabli w liniach kablowych nn zabudowany w aucie o napędzie  elektrycznym".

W ramach pilotażu postanowiliśmy zweryfikować przydatność pojazdów elektrycznych do realizacji zadań związanych z eksploatacją linii kablowych w większych aglomeracjach miejskich. Podczas analizy tego rozwiązania wzięliśmy pod uwagę względy technicznie wynikające z zasięgu wybranego do pilotażu pojazdu, który miał miejsce w Rejonie Dystrybucji Szczecin. Teoretyczny zasięg pojazdu był wystarczający do zadań, jakie realizuje brygada lokalizacyjna w mieście w ciągu jednej zmiany. Ważne były również względy ekonomiczne wynikające z kosztów eksploatacji pojazdu oraz praktyczne wynikające z dodatkowych korzyści aut o napędzie elektrycznym.

Z punktu widzenia techniczno-ekonomicznego do pilotażu wytypowaliśmy trzy systemy, których celem było potwierdzenie przydatności aparatury, zamieszczonej w aucie elektrycznym do pracy w terenie zurbanizowanym. W Citroenie Berlingo zainstalowaliśmy przenośny system lokalizacji uszkodzeń (generator udaru), przenośny traser cyfrowy do wykrywania i trasowania kabli SN i nn oraz rur i innych ciągów metalowych, a także przenośny identyfikator kabli służący do identyfikacji kabla przed jego przepięciem.

W trakcie realizacji pilotażu zauważyliśmy wiele korzyści jakie daje samochód elektryczny. Mając na względzie zasięg auta, naładowanie baterii zasilających pojazd w siedzibie Rejonu Dystrybucji zapewniało realizację zaplanowanych prac przy dużo niższych kosztach, niż w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym (w przeliczeniu na kilometry jazdy). Atutem auta elektrycznego jest brak kosztów serwisów pojazdu, ponieważ nie ma konieczności cyklicznych wymian oleju, filtrów czy świec. Dużo wyższa jest niezawodność samochodu, ponieważ pozbawiony jest elementów wrażliwych na uszkodzenia takich jak turbosprężarka, pompy paliwa, wtryski lub układ zapłonowy.

Dzięki przeprowadzonemu pilotażowi mogliśmy poznać zalety i ograniczenia jakie niesie ze sobą wykorzystywanie użytkowych pojazdów o napędzie elektrycznym. Wnioski jakie z niego wynikają,  pokazują że jest to bez wątpienia właściwy kierunek, a doświadczenia z eksploatacji pozwoliły sprecyzować założenia jakie musi spełniać tego typu pojazd użytkowy.

Koszt eksploatacji i redukcji emisji szkodliwych gazów powodują, że elektryczne pojazdy użytkowe mają niewątpliwą przewagę nad pojazdami o tradycyjnym napędzie spalinowym. Dodatkowym atutem pojazdów o napędzie elektrycznym jest korzystanie z przywilejów jakie obecnie są dostępne dla tego typu  pojazdów takich jak jazda „bus pasem", wjazd do obszarów ograniczenia ruchu czy brak opłat za postój pojazdu w strefach płatnego parkowania.

Wyniki przeprowadzonego pilotażu już dziś pozwoliły sprecyzować dokładne założenia jakie musi spełniać tego typu samochód, by dać wymierne korzyści finansowe z jednoczesnym zapewnieniem ergonomiczności i komfortu dla monterów użytkujących pojazd i zainstalowaną aparaturę .  

Źródło-Intranet Enea

Elektryki we flocie EO -projekt badawczy

EO testuje bezobsługowy magazyn liczników

EO testuje magazyny energii


Wiadomość tą wyświetlono 885 razy.